Canberra, Sydney en Gold Coast

23 januari 2024 - Gold Coast, Australië

Zo eindelijk weer eens tijd om de blog bij te werken

Zaterdag 13 januari

Het is bloedheet in Canberra zo’n 33 graden, maar we hebben een heerlijk zwembad bij ons appartement. Daar gaan we vandaag gebruik van maken. Rond half 3 gaat de zon weg en we besluiten een uurtje later om weg te gaan. Tegen half 5  barst er een noodweer los waar je u tegen zegt. We krijgen waarschuwing voor extreme regenval en onweer. De barbecue gaat vanavond niet door. Je snapt het niet maar er zitten gewoon mensen in de hot tub. ‘s Avonds gaan Pleun, Rens en ik bowlen. Het is in een soort van Arcadehal. Echt en uitje voor de Australiërs. We gaan meedoen, omdat de bowlingbaan nog niet vrij is, met allerlei spellen. Je kunt er punten mee winnen en dan fantastische prijzen winnen, hahahaha. Zoiets als bij ons op de kermis. We hebben een gezellige avond en de queen van de bowling , tegen alle verwachtingen in, ben ik! 👸🏼

Zondag 14 januari

Pleun, Charles en ik gaan haar het House of Parliament van Australië. De Australische regeringsgebouwen. Rens zegt dat hij moe is, maar ik denk dat hij er niet veel zin in had. Het is iets meer dan 3 km lopen. We wisten het niet maar je mag er gewoon naar binnen. Pleun en ik gaan dat doen. Erg leuk om eens gezien te hebben en we hebben een goeie workout gehad.  ‘s middags nog even naar de grote shoppingmall 4 stappen vanaf ons appartement. Nog steeds geen weer om te barbecuen dus Rens maakt heerlijke hamburgers in onze eigen keuken

Maandag 15 januari

We hebben goeie hoop dat we vandaag in ieder geval kangaroes en koala’s in het wild gaan zien. En natuurlijk nog veel andere dieren. Op naar Tid Bin Billa National Park. Dit is een ritje van ongeveer 40 km en door de binnenlanden. AL voor dat we het park binnenrijden ziet Rens de eerste kangaroe. Meteen vol in de remmen en omkeren. en jaar hoor er zitten er twee. Even verder op nog meer en als we het park binnenrijden hele kuddes! We stappen uit en kunnen best dichtbij komen. Eindelijk!!! Zo leuk om te zien en we nemen er dus uitgebreid te tijd voor. Daarna rijden we door naar een plek waar koala’s zitten. Meteen als we de trail lopen zien we er 4, waarvan een moeder met kleintje. Zo schattig. We lopen een track en zien er uiteindelijk nog eentje. Koala’s zitten vaak hoog in de bomen en omdat ze zulke goede schutkleuren hebben, zijn ze echt moeilijk te zien. Daarna gaan we nog een andere trail lopen en zien van allerlei reptielen, (water)vogels en slang. De slang, een red bellied black snake, staat achteraf gezien in de top 10 van meest giftige slangen, maar ze zijn niet agressief. We gingen ook voor de vogelbekdieren, maar die hebben we helaas niet gezien.

Dinsdag 16 januari

Charles heeft op de loopband gelopen en verder lekker rustig aan gedaan. Rens en Pleun gaan nog naarde film en ‘s avonds heerlijk gegeten bij een Italiaans restaurant.

Woensdag 17 januari

We rijden vandaag een kleine 300 km naar Sydney. Hier hebben we een appartement op een  kleine 5 km van de binnenstad.

Donderdag 18 januari

Eerst kijken Rens en ik PSV - Twente. Charles doet een cityrun en Rens, Pleun en ik gaan Sydney verkennen. We gaan eerst naar de botanische tuinen. Erg mooi en ze hebben er joekels van spinnen in de bomen met webben over het wandelpad! Lijven zo groot als je handpalm en met poten passen ze niet eens op je hand. En daar zitten er zeker 20 van bij elkaar in de bomen. Het is trouwens een niet giftige soort, de golden orb spider. We lopen er onderdoor en Pleun is de held van de dag, met haar angst voor spinnen. Als we de botanische tuinen uitlopen komen we toevallig bij het beroemde operagebouw en de Harbour bridge. Je ziet het altijd op een foto of filmpje. Bijzonder om het nu echt te zien. We gaan lekker lunchen met uitzicht op beide. Eigenlijk zouden we hier morgen naartoe gaan samen met Charles, maar om nou met ogen dicht er voorbij te lopen.  Daarna verkennen we de binnenstad van Sydney. Eenmaal thuis gaat de barbecue aan.

Vrijdag 19 januari

Het is prachtig weer en rond de 28 graden. We gaan eerst met zijn viertjes naar het operagebouw en Harbourbridge. Die heeft Charles nog niet gezien. Daarna door naar Bondi Beach. We hebben heerlijk aan het strand gelegen en in de golven gesprongen. Helaas vielen de lifeguards een beetje tegen vandaag.

Zaterdag 20 januari

Blue Mountains here we come. We rijden vandaag naar Blue Mountains. Een groot park op ongeveer een uur van Sydney. We lopen daar de Grand Canyon Track. Zo ontzettend mooi! Eerst hebben we uitzicht op de canyon. Die lijkt inderdaad een beetje op de grand canyon in Amerika. Daarna dalen we af in een kloof met veel watervallen, stroompjes en regenwoud. Je moet vaak bukken omdat je niet onder de rotsen door kunt. Daarna weer een klim naar boven. Echt een sprookje zo mooi!  We hebben 8 km gelopen met 450 hm. We zijn niet meer naar de scenic world geweest, je moet wat bewaren voor de volgende keer.  ‘s Avonds gaan Pleun , Rens en ik naar een voetbalwedstrijd van de Western Sydney Wanderers tegen Perth Glory. Bij WSW spelen de oud-PSV-ers Jorrit Hendrix en Marcelo. We rijden per ongeluk verkeerd en rijden zo over de Harbour Bridge. Hebben we dat ook meegemaakt. Het stadion, met 30.000 plaatsen, is nog niet voor een tiende deel gevuld. Geen Jorrit in de basis, wel Marcelo De wedstrijd is  van bedroevend niveau, maar toch leuk om eens mee te maken. WSW verliest met 1-2.

Zondag 21 januari

Volgens de media wordt het vandaag de warmste dag ooit gemeten in Australië. Dus dan kun je toch niet anders dan nog een keertje naar Bondi Beach. Wat een drukte, maar gelukkig rijdt er net voor ons iemand weg en kunnen we parkeren aan het strand. Het strand is bomvol, maar de zee heerlijk koel. Enne nu wel een paar lifeguards gespot. We hoorden later op het nieuws dat het in Sydney 39,7 graden was en het all time hitterecord van 50,7 graden net niet gehaald is. Wel waren er op Bondi Beach 19 reddingen. Eentje ervan hebben we gezien. Rens en Pleun koken vanavond. Wat een luxe!

Maandag 22 januari

Vandaag erg vroeg op want we hebben een flinke reis te maken naar Gold Coast. De reis verloopt goed en rond half 5 zijn we er. We hebben ook meteen weer een uur gewonnen, dus nog maar 9 uur tijdsverschil met Nederland. We hebben een heerlijk appartement op de 14e verdieping met uitzicht over Gold Coast en de zee. Helaas is het bewolkt, dus kunnen we niet ver kijken. Het is hier trouwens wel warm, 32 graden vandaag.

Dinsdag 23 januari

We doen een beetje rustig aan vandaag na de lange reis van gisteren. Het is bewolkt maar een heerlijke 27 graden. Charles en ik doen een strandloop (wel apart van elkaar). Ik kom uit bij Surfers Paradise. Rens en Pleun gaan naar het strand maar worden zo ongeveer gezandstraald, dat was dus van korte duur. Zij gaan ‘s middags ook naar Surfers Paradise.

1. Jeannette:
    23 januari 2024
    Gelukkig alleen n foto van n klein spinnetje…..Wat n avonturen weer en Sas’: wat zie je er mooi bruin uit! Het loont dus wel, zo ‘een paar weken van huis’ 😉 Dank voor het verslag weer, echt genieten!
  2. Hans:
    23 januari 2024
    Ja 👍 klinkt echt als Aussieland. Wast toch een mooi stukje aarde daar. En die Aussies zijn allemaal zo relaxed. No worries mate. Zo stinkend jaloers!!
  3. Miranda Huijsmans:
    23 januari 2024
    Wat geweldig toch wat jullie samen beleven daar.
  4. Nancy:
    24 januari 2024
    Wauw wat een avontuur en mooie foto's zeg prachtig. Mooi stukje wereld daar. Geniet er nog van met zijn 4tjes.
  5. Stephan:
    26 januari 2024
    Gaaf om te zien en te lezen!