Vervolg Gold Coast en Hervey Bay (Great Barrier Reef)

1 februari 2024 - Brisbane, Australië

Woensdag 24 januari

Vandaag op het programma Warner Bros Movie World met Rens en Pleun. Het is warm, zo’n 31 graden en volle zon, dus prima weer om te genieten van alle achtbanen. Vooral voor Rens en mij dan. Het is best druk maar gelukkig overal veel schaduw in de wachtrijen. Rens en ik gaan in achtbaan waar de laatste karretjes achterste voren staan. Pleun krijgt bijna een hartverzakking dat we dat durven. Het is de beste achtbaan die we ooit gehad hebben. omdat het zo warm is gaan we in de wildwaterbaan. Als we aan de beurt zijn is er een storing. Een of andere idioot is de baan op geklommen. We krijgen een pas voor de fast lane als de storing weer voorbij is. Echt balen na al dat wachten en het park sluit al bijna. We pakken nog een andere attractie en dan kunnen we nog snel in de wildwaterbaan.

Als we thuis zijn lekker douchen en daarna gaan we chique eten bij Sofia’s. Rens en Charles bestellen samen een T-bone steak die aan tafel wordt gesneden. Ik kom niet meer bij als ik zie wat ervan overblijft (zie de foto’s). Of zoals Rob zei ‘een lullig stukje vlees’. Gelukkig kon de ober er zelf ook om lachen. Pleun en ik hadden een heerlijke pasta. Tijdens het eten was ook de uitslag van de loting voor 3 uurkes vurraf. En je raadt het al, ze kunnen mij niet missen. Dit jaar weer ingeloot! Het was een gezellige dag.

Donderdag 25 januari

Rens en ik staan vroeg op voor de bekerwedstrijd PSV-Feyenoord. We zijn eigenlijk nog steeds boos over dat de penalty niet werd gegeven. Maar goed, snel vergeten deze wedstrijd! Daarna heerlijk aan het strand gelegen.

Vrijdag 26 januari

Vandaag is het Australia Day, een nationale feestdag.

Charles en ik gaan daarna wandelen bij Springbrook National Park. In Gold Coast in het erg warm en in het park is het heerlijk met 21 graden en een beetje miezer. Het is weer een mooie tocht en we hebben een uitzicht over het regenwoud en Gold Coast. ‘s middags lekker zwemmen. Na het vuurwerk wat we goed konden zien vanaf ons balkon en omdat we vinden dat we ingeburgerd zijn hier gaan we ‘s avonds met zijn viertjes naar een terrasje. Pleun, Rens en ik gaan nog even feesten in Surfer’s paradise met de plaatselijke (vooral) jeugd.

Zaterdag 27 januari

Er is in Gold Coast een hele grote mall. Dus dat wordt shoppen vandaag. Het is inderdaad niet normaal groot en vooral heel erg druk. ‘s middags gaan Pleun en ik samen naar de kapper. Dat was hard nodig. Omdat ons haar zo mooi zat, daarna toch maar weer in de golven gedoken. Onder het mom omdat we er toch zijn en het in Nederland maar weer eens regent.

Zondag 28 januari

We rijden naar Hervey Bay. Het Noordelijkste punt van onze reis. Het is er bloedheet en vooral heel erg vochtig je kunt bijna niet normaal ademen.

Maandag 29 januari

Vandaag een stranddag en omdat de scholen hier weer zijn begonnen, zijn we er alleen. Heerlijk! Het is bewolkt met een windje. Echt de ingrediënten om te verbranden. Ondanks dat we goed gesmeerd hebben en UV-index voor hier niet zo hoog was (8), toch flink verbrand..  Om een uur of 3 gaan we terug. Na het eten een beetje op tijd naar bed want morgen vroeg op.

Dinsdag 30  januari

Op het programma staat vandaag Lady Elliot Island. Dat is het zuidelijkste eiland van het Great Barrier Reef. Het is zwaarbewolkt en in Hervey Bay regent het hard. Daar balen we eigenlijk een beetje van. We vliegen met een klein vliegtuigje naar het eiland toe. De landing is op een grasbaan. Het eiland is niet groot ongeveer 600x700 meter. Op het eilan is het droog, wel bewolkt en ongeveer 28 graden. Eerst krijgen een hele uitleg over het eiland en halen dan onze snorkels, duikbrillen en flippers op om te gaan snorkelen. We gaan eerst naar een kleine baai omdat we straks nog met een gids weggaan. Wat een mooie wereld onder water. We zien al en een blacktiphaai en schildpadden en heel veel mooie vissen. Rond half 11 gaan we naar een boot met glasbodem, dan kunnen we nog wat foto’s maken, naar een dieper gedeelte. Daar begeleidt een gids ont met het snorkelen en wijst allerlei vissen aan. Blijkbaar zien we een heel zeldzaam exemplaar, maar ik ben even de naam kwijt. We zien een jonge mantarog, weer veel schildpadden en prachtig koraal met zoveel mooie gekleurde vissen. Zo ontzettend mooi!!! Onze gids ziet zelfs nog een hamerhaai. Rens was er bij, maar zag helaas alleen nog zijn staart. Na de lunch gaan Pleun, Rens en ik nog terug om langer te snorkelen voor het eb wordt.  Ik ga iets eerder terug dan Rens en Pleun. Op de terugweg schiet er ineens een schildpad weg. Door het zand wat verplaatst wordt, sta ik ineens op 50 cm oog in oog met een volwassen mantarog die daar op de bodem ligt. Ik heb nog nooit zoiets indrukwekkends meegemaakt. Na een tijdje komen Rens en Pleun terug. Zij hebben nog een reuzenschildpad gezien en ook een volwassen mantarog zien zwemmen en zijn er ook zwaar van onder de indruk. Rond 16.00 is het weer tijd om terug te vliegen. De bewolking is wat opgetrokken en we zien nog een prachtige kustlijn. In Hervey Bay regent het nog steeds. Dat het bewolkt was, was blijkbaar een zegen want dan zijn vissen veel actiever. Dit was echt de mooiste dag tot nu toe van de vakantie.  Als we terug zijn volgen Charles en ik de toppers de op de Weissensee de alternatieve Elfstedentocht aan het schaatsen zijn.

Woensdag 31 februari

We slapen lekker uit en praten nog veel over het mooie Great Barrier Reef. Rens en Pleun gaan nog (midget)golfen en ‘s avonds lekker uiteten. Als ik de oprit op kom rijden ziet Rens een grote spin lopen. Hij stapt snel uit om te kijken. Helaas heb ik hem doodgereden. Het was inderdaad een flinke  huntsman (Steph geen foto). Het zijn een van de snelste spinnen hier, maar de auto of  beter gezegd ik eigenlijk, was toch sneller.

Donderdag 1 februari

Op naar onze laatste plek van deze fantastische vakantie, Brisbane. We vertrekken een beetje op tijd, want we willen deze middag nog de stad ontdekken. We hebben een prima reis en een kamer op de 73e etage. Wat een prachtig uitzicht over Brisbane. Rens, Pleun en ik gaan de stad in en Charles doet een rondje gym.

1. Nancy:
    1 februari 2024
    Wauw wauw wauw wauw wauw echt wauw ik ben jaloers op je verhalen wat fantastisch om ze te lezen zeg. En die foto s echt gaaaaffffff geniet van jullie laatste dagen in Brisbane xxx
  2. Stephanie Brok:
    1 februari 2024
    Thanks voor de heads-up nu kan ik tenminste gewoon rustig je foto's bekijken zonder van mijn stoel te springen van schrik..

Geniet er nog van lieverds laatste weekje! <3
  3. Miranda Huijsmans:
    1 februari 2024
    Wat een leuk verslag weer en super foto’s.
  4. Hans:
    4 februari 2024
    Wat een leuk stukje en mooie foto's. Kei leuk en alles jullie terug 🔙 komen is het ook veel leut, meteen een leuk feestje voor jullie geregeld! 5 dagen feest in Brabant.