Franz Josef (de gletsjers)

11 december 2023 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

Donderdag 7 december

Wij zijn weer onderweg. Dit keer naar Franz Josef, ook wel bekend als de gletsjerregio. De weg er naartoe is redelijk lang. Vooral het eerste stuk tot aan Wanaka een drama, sommige mensen (meestal toeristen) kunnen echt niet rijden en kijken meer naar het uitzicht dan op de weg. Enne met bijpassende nummerborden zeg maar (zie de foto’s). De uitzichten op de Cardrona River zijn dan ook prachtig, moet ik eerlijk toegeven maar er zijn genoeg parkeerplaatsen met uitkijkpunten. Dat doen wij ook. Ook zijn er erg veel wegwerkzaamheden op de eerste 100 km . We rijden ook langs Lake Hawea  en Lake Wańaka. Na Wanaka kunnen we weer goed doorrijden en stoppen even in het plaatsje Haast voor een lunch. Rond 16.00 u komen we aan op de plaats van bestemming. Weer een hele andere omgeving, we zitten midden in het regenwoud.  ‘s Avonds pakken we nog een drankje op het terras bij een bar in de buurt.

Vrijdag 8 december

Na eerst PSV te hebben gekeken, besluiten we om naar het uitzichtpunt  van de Franz Josefgletsjer te gaan. Het weer is helder en lekker warm in de zon. Charles gaat hardlopen en ik ga te voet. Ik ben nog op de heenweg als ik Charles tegenkom. Bij het uitkijkpunt zie je ook duidelijk de gevolgen van het klimaat. Ook deze gletsjer is de afgelopen 40 jaar flink gekrompen. Wat ik dan niet snap is dat je helikoptervlucht kan boeken naar de top om op de gletsjer te staan. En er zijn veel mensen die dat doen. Met nog 2 extra lussen ben ik rond 14.00 u weer terug bij ons appartementje. ‘s Avonds gaan lekker eten in de zon op het terras (zonder Herman :-))

Zaterdag 9 december

Ik ga naar Lake Matheson, een spiegelmeer met uitzicht op o.a. de andere kant van Mount Cook. Helaas is het niet helemaal windstil voor de spiegel maar ik heb toch mijn best gedaan om er een mooi foto te maken. De wandeling met de uitzichten over de bergen was wel weer heel mooi. ‘s Middags lekker boekje gelezen op het terras en ‘s avonds gaat het regenen.

Zondag 10 december

Het heeft de hele nacht echt heel erg hard geregend. We kregen nog een ‘flood warning’.  Gelukkig is er niks geks gebeurd. ‘s Morgens klaart het al snel op en gaan we de Callery Gorge Track lopen. Deze start 200 meter van ons appartement. Eerst nog even de verkeerde kant opgelopen, want ja ik moet wel mijn aantal stappen halen. Omdat het zo veel geregend heeft vannacht heb je overal kleine riviertjes en watervallen . Weer prachtig om te zien. Op het eindpunt, het is een heen en weer parcours, zie je normaal gesproken een helder blauwe rivier. Omdat het zo hard geregend heeft is het nu grijs van het gletsjerwater. Het is er niet minder mooi om en wat voor een geweld dat water. Daarna nemen we nog een kleine omweg naar de Tatare Tunnels. Een schitterende vallei. Dit was alweer de laatste dag in Franz Josef. Op naar Greymouth.

1. Nancy:
    11 december 2023
    Super leuk het is net of ik het weer herbeleef allemaal. Leuk om met jullie mee te reizen. Geniet te nog samen xxx
  2. Hans:
    12 december 2023
    Weer een leuk stukje geschreven en prachtige plaatjes geschoten! Tis daar verrekes mooi. Zo vreselijk jaloers😉. Wij maar in de kou, regen ☔, ijzel en sneeuw. Wrijf het er maar goed in!! 😥😥
  3. Inge S:
    16 december 2023