Queenstown

7 december 2023 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Zaterdag 2 december

Na een beetje te hebben uitgeslapen, heeft Charles een rondje hardgelopen. Hij wilde naar een Lord of the Ringlocatie lopen, maar helaas dat was verboden. Alleen met de auto en 55 dollar betalen. Dat feest ging dus niet door. Ik ben het stadje Queenstown gaan verkennen. Erg leuk en het ligt mooi aan het water met veel gezellige terrasjes. Helaas is er in september een grote overstroming geweest en is er veel schade aan de wegen en de berghellingen. Dat zijn ze nu met man en macht aan het herstellen. Daarbij is de waterleiding ernstig beschadigd en het drinkwater vervuild. Je kunt er dus geen water uit de kraan drinken zonder het eerst te koken. Je mag er zelfs je tanden niet mee poetsen. Wij zitten met ons appartement  5 km buiten Queenstown voor ons dus geen extra maatregelen. Deze avond kook ik geloof ik voor het eerst zelf in deze vakantie.

Zondag 3 december

Voor mij staat er vandaag een makkelijke hike op het programma rondom Lake Hayes. Een tocht met (als het niet bewolkt is) uitzichten op de bergen. Helaas lagen de bergtoppen in de wolken maar bij het meer is het weer is top, zo rond de 20 graden en zonnig. Na een tip van een medewandelaar ben ik nog even naar Arrowtown gereden, dat was 6 km verderop. Een leuk oud stadje. Daar een ‘ klein’ ijsje gehad. De volgende keer pak ik een kinderijsje. Poh echt niet normaal groot, wel erg lekker. Aan het einde van de middag gaan we lekker een terrasje pakken en wilde we bij Fergburger een hamburger gaan eten. Maar helaas zijn daar net bussen vol met toeristen losgelaten. We hebben geen zin om 1,5 uur te wachten, we gaan dus lekker op een terrasje eten in de zon!

Maandag 4 december

Bier en chips staan klaar om om 00.15 u Feyenoord - PSV te kijken. Toch voor een keertje blij dat ze een vroege middagwedstrijd spelen. En weer winnen onze jongens! Wat een topweek hebben die geleverd. Ik ga om 02.30 u slapen. Rond 09.00 u ben ik wakker en het is een stralende dag. Echt een perfecte wandeldag. Op naar de Mount Crichton om daar de Loop Track te lopen. Dit was weer zo’n ontzettend mooie route. De uitzichten zo prachtig!! Het heldere weer helpt natuurlijk ook mee. Onderweg een kleine d-tour door het water. Door het noodweer in september was de brug ingestort. We komen op de deze hele tocht maar 2 mensen tegen. En jullie raden het al, dat waren natuurlijk Nederlanders. Heel veel Nederlanders hebben we trouwens nog niet gezien of beter gezegd gehoord hier. Daarna lekker gegeten in ons appartement want morgen hebben een drukke dag.

Dinsdag 5 december

Vandaag maken we de lange reis (in totaal 600 km heen en terug) naar Milford Sound. We vertrekken vroeg omdat we gehoord hadden dat het lang rijden kan zijn.  Alleen de tocht er naartoe was al de moeite waard. Langs meren en uitzichten en ook heel veel schapen. De reis viel mee qua tijd en we waren eigenlijk veel te vroeg voor onze cruise die we daar gereserveerd hadden. Toen we de auto uitstapte, was het meteen raak. De kleine f*ckers waar we voor gewaarschuwd waren, de sandflies!! Gelukkig hadden we deet bij en meteen ingespoten. Dat werkt goed en we hebben er de verdere dag geen last meer van gehad. Bij de boot aangekomen konden we gelukkig nog mee met een vroegere afvaart. Dat scheelde toch 1,5 uur wachten. De tocht was geweldig langs de fjorden van Nieuw-Zeeland. Veel watervallen, besneeuwde bergtoppen en als toetje bleef de kapitein zeker een kwartiertje voor anker zodat we pinguïns de berg af konden zien komen. Die waren geweldig om te zien (zie ook het filmpje). Daarna door waar we onder watervallen voeren, ik was zeiknat. Maar hè, je bent er ook maar een keer en het was niet koud. Dit was echt de moeite waard. Op terugweg hebben we in Te Anau sinterklaasavond gevierd met een etentje op het terras. Het was daar 24 graden. ‘s Avonds onze schoen gezet, zo laat vanwege het tijdsverschil. Anders raakt die oude man ook erg in de war.

Woensdag 6 december

De teleurstelling is groot. Ik denk dat de Sint niet wist dat wij in Nieuw-Zeeland waren. Helemaal niks in onze schoen. We gokken nu maar op de kerstman, die is hier wel bekend, hahahahaha. Charles heeft een rustdag  en ik ga lekker naar de Onsen Spa. Daar hebben ze hot tubs met uitzicht over de bergen. Heerlijk was dat.  Nog even Queenstown in om met de gondola te gaan maar het was te bewolkt. Niet erg, we hebben al veel mooie dingen gezien Daarna lekker op het balkon van ons appartement een boekje lezen, het is toch ook vakantie en ook dat uitzicht is mooi. Morgen vertrekken we en gaan we verder naar Franz Josef.

1. Saskia:
    Sas wat prachtig allemaal 🥰🥰
  2. Hans:
    7 december 2023
    Ziet er een beetje uit als de Malpie, of zit ik er nu langs. Tis echt heel prachtig!!
  3. Gerard de Rooij:
    7 december 2023
    Schitterend. Wat een mooie natuur.
  4. Jan Van Der Linden:
    7 december 2023
    Fijn dat jullie er zo van genieten.en een prachtig reisverhaal!
  5. Nancy:
    8 december 2023
    Gaaf. Arrowtown fantastisch jammer van de hamburger en de lord of the rings. Genieten samen xxx
  6. Wilbert:
    8 december 2023
    Prachtig gebied, de Fiordland regio... Nog veel plezier op weg naar Franz Josef! :-) Onderweg rond Wanaka is nog veel moois te zien (Rob Roy track is een echte aanrader, of de wandeling naar Roys Peak), en bij Franz Josef is het heel mooi om naar Lake Matheson te gaan. Een 'mirror lake' met uitzicht op Mt. Cook en Mt. Tasman! Enjoy!
  7. Pa Henk:
    9 december 2023
    Mooi om je verhalen te lezen Sakia en foto s om nooit meer te vergeten,gr aan Charles
  8. Mies:
    9 december 2023
    Ahww super gaaf en mooi om te zien !! Het uitzicht natuurlijk ook ;)